Budakalászt északról elkerülő úttal kapcsolatos információk, események

Budakalászt északról elkerülő út

A megyei Kormányhivatalnak - budakalászi és szentendrei elkerülőutak ügyében - elküldött levelünk

2017. március 02. - Szentistvantelep

kormanyhivatal_level.jpg

A 2003-as forgalmi adatokon és még az M0 híd megépülte előtti inftrastrukturális- és közlekedési helyzeten alapuló építési tervvel kapcsolatban levelet írtunk a Pest Megyei Kormámyhivatal Érdi Járási Hivatalának, illetve felettes szervének a Pest Megyei Kormányhivatalnak. A levelekkel együtt elküldtük / elküldjük a budakalászi / pomázi, illetve a szentendrei nyugati tehermentesítő út ügyében (lakóházaktól távolabb való megépülése ügyében) gyűjtött kb. 1300-1300 aláírást tartalmazó aláírásgyűjtőív másolatokat. 
A két levél közt tartalmilag, érvekben, okfejtésben nincs különbség, az Érdi Járási Hivatalnak küldött így szól(t):

Tisztelt Kormányhivatal Érdi Járási Hivatal!

 

Alulírottak a tárgybani ügyben az alábbi

 

b e j e l e n t é s t

 

terjesztjük elő.

 

Kérjük a Tisztelt Érdi Járási Hivatalt, hogy a 1108 jelű út Budakalász elkerülő szakasza építési engedélyét felülvizsgálni és új engedély kiadására irányuló eljárást lefolytatni szíveskedjék.

Indokolás:

A Pest Megyei Kormányhivatal 2015. augusztus 12-én kelt UT/892/1/2015 számú elsőfokú határozatával engedélyt adott a NIF Zrt. mint építtető részére a 1108 jelű út Budakalász elkerülő szakasza és kapcsolódó közlekedési létesítmények építésére.

Álláspontunk szerint az engedély már kiadásakor olyan keltezésű iratokra és adatokra épült, amelyek az engedélyezéskor több évesek, sőt esetlegesen már akkor idejétmúltak voltak, továbbá az engedély kiadása óta eltelt időben bekövetkezett vagy a kivitelezésig várható, a körülményekben jelentkező változások indokolják, hogy a hatóság új engedélyezést folytasson le a szóban forgó útra.

Az álláspontunk szerint a kérdéses érvényességű adatok az alábbiak az engedélyezésben:

  1. magát az építési engedélyezési eljárást 2005. július 20-án indították meg, ehhez képest az engedély kiadására 2015-ben került sor
  2. a tárgybani út engedélyezési tervdokumentációja 2010. júliusi keltezésű
  3. a helyszíni szemléket 2012-ben és 2013-ban tartotta meg a hatóság
  4. Pomáz város jegyzője 2012. július 2-án adta ki szakhatósági hozzájárulását
  5. Budakalász város jegyzője 2012. július 20-án adta ki szakhatósági hozzájárulását
  6. Szentendre város jegyzője 2012. június 29-én adta ki szakhatósági hozzájárulását
  7. a Pest Megyei Kormányhivatal Erdészeti Igazgatósága kivételével 10 szakhatóság mindegyike 2012-ben adott szakhatósági hozzájárulást az út megépítéséhez
  8. 12 közmű-üzemeltető 2010-es nyilatkozatot adott az engedélyezéshez
  9. a maradék 5 közmű-üzemeltető 2011-es vagy 2012-es nyilatkozatokat adtak
  10. a Nemzeti Közlekedési Hatóság 2013-ban adott hozzájárulást, amelyben megadott műtárgyak megépítéséhez előírásokat tett
  11. maga az engedély 2015-ös keltezésű, tehát még akár ennek időbeli relevanciája is felvethet kételyeket

Mindenekelőtt azonban fontos megjegyeznünk, hogy az engedélyes terv még az M0-ás híd megépülése előtt készült, a környezetvédelmi munkarész 4-5. oldalán szereplő forgalom-előrejelzés sem tudta figyelembe venni az M0-ás híd régió forgalmára gyakorolt hatását, valamint az út nyomvonalvezetésének bemutatására szolgáló térkép (Címe: 1108. j. összekötő út Budakalász elkerülő szakasz) olyan hiányosságokban szenved, amelyek már az engedély meghozatalakor sem tették lehetővé a megfelelő döntéshozatalt. Így a térképen nincs feltüntetve az M0 autóút (!), csak szaggatottan van jelezve a szentendrei elkerülőút.

Az Építési terv környezetvédelmi munkarészének bevezetében olvasható, hogy az M0-ás híd környezetvédelmi engedélyezésekor a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi Főfelügyelőség azzal a feltétellel adta meg az engedélyt, hogy „az M0 autópálya megépítésével egyidejűleg szükséges a 1108. j út és a 11. sz főút közötti új összekötő út elkészítése Üröm és Budakalász Nagyközség között, Budakalász forgalmi tehermentesítése ügyében.” 2016. október 10-én a Budakalász, NIF és NFM között létrejött megállapodás keretében törlésre került a Főfelügyelőség által előírt teljes elkerülőút nyugati szektora, amely szintén jelentős befolyást gyakorol a forgalmi viszonyokra. Ennek következtében a térképen a nyomvonalvezetés olyan hosszúságban van jelezve, ami az októberi megállapodás következtében már csak felerészt szerepel a megvalósítandó célok között, tehát az út teljes tervezett hosszához képest a megépíteni szándékozott szakasz ma már lényegesen rövidebb.

2016. januárjában a Budakalász, Pomáz és Szentendre polgármestereinek találkozóját követően a budakalászi polgármester úr az elkerülőutat már pomázi elkerülőként is nevezte, és megtudhattuk, hogy Pomáznak a Dobogókői út tehermentesítése miatt létfontosságú az elkerülőút, azaz – ahogy a lakosok, mi is gondoljuk – ez az út nagyban át fogja venni a Dobogókői út forgalmát.

Végül arra is fel kell hívnunk a figyelmet, hogy az Építési Terv térképén, az elkerülőút Budakalász szélső házaitól mindössze kb. 150 méterre tervezett körforgalomba érkező szentendrei tehermentesítőútra Szentendre városa a 2017. február 13-ától Szentendrén véleményezésre került a Településszerkezeti Terv alapján milyen „feladatot” szán. A Szentendre város környezeti értékelés néven futó dokumentum 8. oldalán a Nemzeti Környezetvédelmi Program céljai közül a zajterhelés céljának teljesülését értékelve ezt írja: „Távlatban képzeli el a terv a tehermentesítőút elkerülőúttá való fejlesztését, mely a város átmenő forgalomtól való nagyfokú tehermentesítését jelentené.” Ez pedig azt jelenti, hogy a tehermentesítőútra a 11-es útról nagy fokú forgalomáthelyeződéssel számolnak. A szentendrei véleményezési anyagok közül a Településszerkezeti Terv 17. oldalán olvasható, hogy: „A város déli és délnyugati részén a gazdasági területek már betelepült és a betelepülésre váró telephelyein jelentős teherforgalmat vonzó, vagy lebonyolító vállalkozások épületei nem építhetők, illetve a telephelyek az említett célra nem vehetők igénybe, míg meg nem épül a tehermentesítő út Rózsa utcáig érő déli szakasza”. Az előbbi mondatokból levonható az a következtetés hogy a tehermentesítőút déli szakaszának megépülése után jelentős teherforgalom is elképzelhető a Budakalász közelébe érkező tehermentesítőúton.

Végül tekintetbe kell venni, hogy az ún. „Budakalászt elkerülő” út tervezésekor azt az M0 autóút Ürömig vezető szakaszának távoli, meghatározatlan befejezési határideje indokolta, a jelenleg ismert befejezési határidők (M0 2022, elkerülő 2020) nem indokolják a több mint 7 mrd forintos beruházást, a rendelkezésre álló keretből a jelenlegi (pomázi és szentendrei) prioritásokat szolgáló, alapvetően eltérő útvonal építése indokolt.

Ilyen körülmények között, figyelembe véve az elmúlt évtizedben történt és következő évtizedek várható jelentős forgalmi változásokat, szükségesnek látjuk mind az engedély, mind a kapcsolódó szakhatósági és közmű-nyilatkozatok újbóli beszerzését, tekintettel arra, hogy a megváltozott paraméterek a környezeti, a műszaki és a forgalmi adatok újbóli vizsgálatát (pl. ismételt forgalomszámlálást) tesznek szükségessé.

 

Kérjük a Tisztelt Járási Hivatalt, hogy kérésünknek eleget tenni szíveskedjék !

Megtisztelő válaszukat várva,

Budakalász, 2017. február 24.

Alulírottak:

( pár aláíráson túl csatoltuk a budakalászi / pomázi, illetve a szentendrei nyugati tehermentesítő út ügyében (lakóházaktól távolabb való megépülése ügyében) gyűjtött kb. 1300-1300 aláírást tartalmazó aláírásgyűjtőív másolatokat ) 

(az Engedélyezési terv Környezetvédelmi munkarészéből másolt képet csak a  blogbejegyzésbe tettük bele)
engedely_jelen_forgalom_2003.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://eszaki-elkerulo.blog.hu/api/trackback/id/tr5112306235

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása