( Az alábbi szövegbe a tájékoztató anyagon túl képekkel a tényeket, bizonyításokat is mutatjuk). A tájékoztató dokumentum 2. képét a szöveg alá tettük )
A napokban Budakalász minden postaládájába megérkezett a hivatalos önkormányzati propagandakiadvány, benne az északi „elkerülő útról" szóló melléklettel. Ebből kiderül, hogy városunk vezetői teljesen elkötelezettek a Budakalász északi határába tervezett új út megépítése mellett. A Hírmondóban rendkívül idilli kép bontakozik ki a közlekedési helyzet várható alakulásáról, miközben a kockázatokról egyetlen szó sem esik. Az egyoldalú önkormányzati propaganda sajnos több helyen félrevezető, néhol pedig teljesen hamis. Itt és most csak a legfontosabbakra tudunk kitérni, de honlapunkon részletes információkat teszünk közzé – például az október 18-i lakossági fórumon elhangzottakról, melyről a közpénzből finanszírozott Hírmondónak sajnos nem sikerült objektív módon beszámolnia.
- Az önkormányzati propaganda leghangsúlyosabb állítása, hogy az „elkerülő” révén, illetve a belső utak önkormányzati kezelésbe vételével 30-50%-kal csökkenhet a forgalom és légszennyezettség a város egész területén. Álláspontjukat a beruházást menedzselő NIF Zrt. tájékoztatására alapozzák. Mi is megkerestük őket, de a tájékoztatás szerint a közelmúltban nem készült az „elkerülő” hatásait vizsgáló komplex forgalmi modellszámítás. A legfrissebb elérhető adatok egy tavaly tavaszi forgalomszámlálásból származnak, ezek azonban statikus értékek, az útépítés forgalmi hatásaira vonatkozó előrejelzéshez nem elegendőek. Valaki nem mond igazat!
- Polgármester úr és helyettesei szerint az elkerülő a Pomáz felől Budapest felé tartó teljes átmenő forgalmat képes lesz „elterelni” városunk belső útjairól. Sajnos ez képtelenség, mivel Budapest a 11-es út bevezető szakaszán a békásmegyeri lámpákkal tudatosan tartja fel a beérkező forgalmat. Aki autóval közlekedik, az pontosan tudja: a reggelente rendszeres békási dugókat Budakalász belső útjain keresztül lehet kikerülni. Ahogyan arra korábban többször is felhívtuk a városvezetés figyelmét: a reggeli csúcsidőszakban a Szentendre felől érkezőknek az „elkerülő út” a Pomázi, majd a Budai úton keresztül vonzóbb lehetőség a főváros felé (még forgalomcsillapítás mellett is), mintha a 11-es úton araszolnának befelé. A lakossági fórumon bemutatott prezentációnk (honlapunkon elérhető) konkrét példákat is tartalmaz. Az „elkerülő” megépülésével a fővárosba való reggeli bejutás tehát nem lesz könnyebb. A már most is elviselhetetlen forgalom bizonyos helyeken és időszakokban akár tovább nőhet (!), mert még többen próbálnak majd a bedugult 11-es út helyett a budakalászi „kertek alatt” bejutni Budapestre.
- Városvezetőink az „elkerülő” szakmailag nem kellően alátámasztott előnyeinek felnagyítása mellett alig tesznek említést a remélhetőleg néhány éven belül továbbépülő M0 körgyűrű pozitív hatásairól. Szerintük az M0 meghosszabbítása csupán a kelet-nyugati (Megyeri híd - Üröm) útirány forgalmát vezeti majd el Budakalászról. Ezzel szemben az M0-ról készült alapos hatástanulmány (az engedélyezési terv forgalmi előrejelzése) a Pomáz felől érkező forgalom jelentős csökkenésével is számol.
- A városvezetés azt állítja, hogy az „elkerülő” út ügye kapcsán megalakult Zöld vagy Zaj? csoport végső célja a beruházás elmaradása. Ez hazugság! (ld. alábbi kép) A valóságban azt kértük, hogy képviselőink az M0 mielőbbi folytatása érdekében tegyenek meg mindent, mert valamennyi szakértői vélemény és valós modellszámítás szerint ez előnyösebb lehet Budakalász számára, mint a kockázatokkal járó északi „elkerülő”. Az északi „elkerülő” elmaradását még azután sem szorgalmaztuk, hogy a nyomvonal lakott területektől távolabbra helyezése ügyében falakba ütköztünk. Csupán azt kértük, hogy a végső döntés meghozatalára az elérhető közelségbe került új M0-szakasz átadása után, friss forgalmi adatokra alapozott komplex felülvizsgálat keretében kerüljön sor. Ezt a felvetést néhány hónapja még Budakalász vezetése és Hadházy Sándor képviselő úr is támogatta – legalábbis akkor úgy tűnt.
- Azt mondják (írják a Hírmondó mellékletben) , az „elkerülő” út 170-300 méterre halad majd Budakalász északi határától. ( Ez nem igaz, ez valótlanság ! ) Az engedélyezési tervben az szerepel, hogy az út a lakóövezet határát 140 méterre közelíti meg. (következő 2 kép az állítás és a valóság bizonyítása !)
( Az igazság az engedélyezési tervből: )
- Az elkerülő út egy több mint 30 éves koncepció eredménye. A tervezés óta azonban lényeges változások következtek be, melyek jelentősen átrendezték Budakalász döntési szempontjait.
- A városvezetés szerint a budakalásziak többsége a főforgalmi útvonalak környezetében lakik. Az idézett arányok a térképre nézve erősen túlzóak, de ami ennél fontosabb: azt sugallják, mintha csoportunk nem lenne tekintettel az elviselhetetlen forgalomtól szenvedő lakosokra. Ellenkezőleg: mi a közlekedési kérdéseket abból a szempontból közelítjük meg, miként lehetne hatékonyan javítani Budakalász belső területeinek közlekedési problémáin!
- A propagandakiadványból sugárzik a kalásziakat megosztani próbáló városvezetői demagógia: kezdeményezéseinket „a néhány éve betelepültek” akciójaként próbálják beállítani. Ahogy a honlapunk bemutatkozójában is írjuk: szervezői csoportunkban vannak, akik itt születtek és vannak nemrég beköltözők. Közös bennünk, hogy nagyon szeretjük a lakóhelyünket, és továbbra is itt szeretnénk élni. Arra szövetkeztünk, hogy védjük a helyi természeti és szellemi értékeket, az itt élők érdekeit – az üzleti vagy egyéni érdekekkel szemben is. Mert aki elherdálja ezeket, az szerintünk bűnt követ el – függetlenül attól, mióta lakik itt.
És amiről szó sem esik a kiadványban, pedig az egyre nagyobb kalászi forgalom mellett ezek is nagyban befolyásolják az életminőségünket:
- Pomáz a jövőben jelentős méretű ipari és kereskedelmi zónákat tervez Budakalász északi-északkeleti határába, a lakóházak közvetlen szomszédságába. Ha megépül az elkerülő, ezeknek a területeknek a beépítése fel fog gyorsulni. Pomáz a hatályos rendezési terve alapján többek között az Ország út Duna felőli oldalán, a jelenlegi mező helyén is ipari-kereskedelmi zónát tervez, karnyújtásnyira a kalászi lakóházaktól. Feltáró út helyett védősávokat és megfelelő garanciákat szeretnénk, hogy ne jöjjön a nyakunkra újabb forgalmi terhelés!
( ld. kép: dia az október 18-i prezentációból, ami itt letölthető )
- Budakalász útjainak túlterheltsége kapcsán nehéz „megfeledkezni” az átgondolatlan beépítések hatásairól. Sorra kapja a telkeket és az engedélyeket a sűrű beépítésű ”lakóparkokat” építő vállalkozói csoport, a város útjai és intézményei egyre zsúfoltabbak. A városvezetés az elmúlt években a belső zöld területek beépítésén túl a bányatavak környékére is forgalommal és zajjal járó szórakoztatóközpontot engedélyezett. Vajon kinek az érdekében történik mindez?
- Az autóforgalmat enyhíteni képes közösségi, illetve kerékpáros közlekedés fejlesztéséről egyetlen szó sem esik a kiadványban, pedig bőven lenne itt is tennivaló. Javaslatokat fogunk tenni, milyen fejlesztéseket tartanánk helyesnek.
Kedves Budakalásziak!
Köszönjük az Önöktől kapott eddigi támogatást, a sok-sok biztatást és felajánlást, a leveleket és kommenteket. Ígérjük, hogy a továbbiakban is reagálni fogunk a lakóközösségünk jövőjét veszélyeztető jelenségekre. Kérjük, hogy az erősödő propaganda mellett fokozottan legyenek résen és több forrásból tájékozódjanak!
Budakalász, 2017. november 9.
www.zoldvagyzaj.hu
A postaládákba eljutó tájékoztató anyag 2. oldala: