Budakalászt északról elkerülő úttal kapcsolatos információk, események

Budakalászt északról elkerülő út

A szentendrei tehermentesítőút kapcsán Budakalász város, a helyi lakosok (mi) és Pomáz által a szentendrei szabályozási tervre küldött hivatalos vélemény és a szakértői válaszok

2017. július 17. - Szentistvantelep

A napokban - mint a folyamatban résztvevő partnereket - Szentendre városa értesített minket a szabályozási tervre (ebből számunkra kiemelten fontos a szentendrei tehermentesítő út ügye) beérkezett partneri - és államigazgatási véleményekről, valamint az azokra adott szakértői válaszokról, ezeket mutatjuk most be: Pomázét, Budakalászét, az általunk 1300 aláírással küldött lakossági véleményt, valamint a válaszokat és a bejegyzés legvégén, legalul beküldött vélemények és kapott válaszok együttes értékelését.

(az áttekintő térkép mindig hasznos):
bk_elkerulo_terkep.jpg

1, Budakalász városa március 21-én még azt írta, hogy a szentendrei tervek Budakalász közigazgatási területére nem gyakorolnak jelentős hatást, így nem emeltek kifogást. Ekkor már folyamatos egyeztetésben voltunk a városvezetéssel, végül az egyeztetések következtében április 4-én (4 nappal azután, hogy mi a blogban és facebookon is közzétettük az 1300 aláírót is képviselő véleményünket) Budakalász városa kifogást emelt az ellen, hogy a majdan 2*2 sávossá bővíthető szentendrei tehermentesítő út a Zrínyi utcához kb. 150 méterre tervezett, másik elkerülőút körforgalmánál fusson be az Országútba, mivel az várhatóan jelentősen visszaduzzasztaná a Budakalászról ÉK felé kivezető gépjárműforgalmat.
Forrás: államigazgatási vélemények

Képként a két vélemény:
bk_1_velemeny.jpg

majd pár nap múlva a kiegészítés:

bk_2_velemeny.jpg

Szentendre válasza:

"A kifogásolt hálózati elemek nem Szentendre közigazgatás területére esnek. A terv városi területeken kívül eső tájékoztató jellegű nyomvonalait a területrendezési terveknek megfelelően jelöltük. A csomóponti kapacitások pontos számítása, a megfelelő körforgalmi típus kiválasztása az aktuális (megvalósítás előtti) forgalmi igényeknek megfelelően, a megvalósítás előtti időszak feladata, az akkor készülő engedélyezési és kiviteli tervekben"


2, Az aláírásgyűjtőíveken szereplő kb. 1300 budakalászi lakos véleményét is tolmácsolva március 31-én elküldött véleményünket már közzétettük, ebből emelünk ki részleteket:
(forrás: blogbejegyésünk = az elküldött vélemény teljes szövege
szentendrei forrás: partneri kérdés-válasz táblázat

  • Komoly problémaként merül fel az a tény, hogy a Szentendre településszerkezeti tervében szereplő, távlatilag 2x2 sávosra bővíthető tehermentesítő út, valamint a várakozások szerint szintén komoly forgalmú Budakalászt északról elkerülő út a jelenlegi tervek szerint egyaránt a városunk északkeleti határától mindössze 150 méterre tervezett körforgalmi csomópontba csatlakozna be. Ez a csomópont álláspontunk szerint jelentősen akadályozhatja a településünkről történő torlódásmentes kijutást, miközben Budapest felé már a jelenlegi kijáratok is forgalmi torlódások által terheltek. Megnyugtató megoldást a csomópont Szentendre Városkapu felé történő áthelyezése jelenthetne, a Szentendre határában lévő csomóponti elemek átgondolása mellett.A tervezett tehermentesítő úthálózati és csomóponti kialakítása miatt azonban nem csak Budakalász számára hátrányos. A szentendrei tehermentesítő út középtávú és távlati forgalma meghaladhatja a tervben szereplő csomópontok kapacitásait, így az út nem lesz képes betölteni szerepét, kritikus mértékű torlódás nélkül nem lesz képes elvezetni a jelentkező forgalmat, ami Szentendre városnak sem érdeke.”
  • A térségben az elmúlt 10-15 évben jelentősen megváltoztak a közlekedési viszonyok, a következő évtizedekben pedig – a várható ingatlanfejlesztésekkel és a Nemzeti Közlekedési Infrastruktúra-fejlesztési Stratégiában is előrejelzett motorizáció növekedéssel párhuzamosan – további jelentős forgalomnövekedés várható[1].Ezek fényében indokoltnak tűnik a régióban tervezett úthálózati elemek és forgalomtechnikai megoldások felülvizsgálata hálózati szinten. Reményeink szerint egy komplex beavatkozás távlatban is biztosíthatja majd az egyenletes forgalomáramlást, ami össztársadalmi szinten egyaránt előnyös az érintett települések és lakói számára.
  • mivel a Közép-Duna-Völgyi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség 2010. december 17-i határozatában előírt környezetvédelmi hatástanulmány információnk szerint nem készült el, kérjük, hogy az aktuális forgalom-előrejelzést és az esetleges / tervezett elkerülőutak kölcsönhatását figyelembe vevő hatásvizsgálat, hatástanulmány elkészülte, illetve Pomáz – Szentendre és Budakalász közlekedési helyzetének, lehetőségeinek hálózati szintű vizsgálata előtt ne vezessék fel a tehermentesítőutat a szabályozási tervekbe.
  • kérjük az Építési Törvény §7(1) fokozott figyelembe vételét, miszerint a településfejlesztés és a településrendezés célja a lakosság életminőségének és a település versenyképességének javítása érdekében a fenntartható fejlődést szolgáló településszerkezet és a jó minőségű környezet kialakítása, a közérdek érvényesítése az országos, a térségi, a települési és a jogos magánérdekek összhangjának biztosításával, a természeti, táji és építészeti értékek gyarapítása és védelme, valamint az erőforrások kíméletes és környezetbarát hasznosításának elősegítése (4. számú melléklet);

 

Szentendre válasza:  " kifogásolt útszakasz nem Szentendre területére esik,

  • a csomóponti kapacitások pontos számítása, a megfelelő körforgalmi típus kiválasztása az aktuális (megvalósítás előtti) forgalmi igényeknek megfelelően, a megvalósítás előtti időszak feladata, az akkor készülő engedélyezési és kiviteli tervekben,
  • Szentendre számára az is elfogadható megoldás, ha a tehermentesítő út a Dobogókői útnál véget ér, ahol a 11. sz. főúti csomópont megfelelő kapacitástartalékkal rendelkezik a 2x1 sávon érkező forgalmi terhelés befogadására és Budakalásztól is távolabb esik,
  • a terv városi területen kívül eső nyomvonalait a felsőbbrendű terveknek megfelelően jelöli Szentendre terve"

Forrás: parneri vélemények és válaszok

 

3,  Pomáz véleménye: 

Pomáz Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottsága egyhangú határozattal az alábbi észrevételt tette:
a tehermentesítő út szakaszolását (vagyis a 11. sz főútra történő kivezetés megvalósítása nélküli kivitelezését, I. ütemben csak a Rózsa utca és a Dobogókői út közötti szakasz megépítését csak abban az esetben tudja elfogadni, ha ez egyidejűleg a 11. sz főút és a Dobogókői út csomópontjának teljes rendezésével, átépítésével is együtt jár, biztosítva a Pomázra történő és az innen Budapest. felé irányuló zavartalan forgalmat.

Az I. ütem megvalósítása során annak befejezése a Dobogókői útnál és a tehermentesítő út forgalmának a Dobogókői útra történő vezetése nem elfogadható.

Forrás: Link = államigazgatási vélemények
pomaz_velemeny.jpg

Szentendre szakmai válasza

A térség forgalma szempontjából nagyon előnyös lenne a Tehermentesítő út 11. sz. főút és a Dobogókői út (1112. j. út) közötti szakaszának megépítése. Ez az útszakasz Pomáz területére esik, így javasoljuk a város településrendezési eszközeiben való megjelenítését, területigényének kiszabályozását. A 11. sz. főút és a 1112. j. út csomópontjában a kapacitásnövelés eszközeit egy tanulmányterv részletesebb vizsgálata után lehet meghatározni. Megfigyeléseink szerint jelenlegi állapotában a kereszteződésnek van még kapacitástartaléka a MOF (Mértékadó óra-forgalom) figyelembe vételével.

bk-pomaz_sztendre-valasz.jpg
A három véleményezés és azokra adott válaszok együttes értékelése (általunk):

Pomáz a 11-es út közelébe tervezett gazdasági-kereskedelmi zóna miatt feltétlenül szeretné a szentendrei tehermentesítőút Budakalász városa és a lakosok által is károsnak ítélt, Dobogókői úttól délre eső szakaszának megépítését. Szentendre a Pomázi véleményre adott válaszában azt írta, hogy a térség forgalma szempontjából előnyös lenne azt a szakaszt megépíteni (azt nem említi, hogy Budakalász és forgalma miatt viszont nagyon előnytelen lenne), másfelől nekünk azt írták, hogy Szentendre számára az is elfogadható megoldás, ha a tehermentesítő út a Dobogókői útnál véget ér, ahol a 11. sz. főúti csomópont megfelelő kapacitástartalékkal rendelkezik a 2x1 sávon érkező forgalmi terhelés befogadására és Budakalásztól is távolabb esik.

Úgy érezzük, Szentendrével lehet és érdemes tárgyalni az ügyről, ebben az esetben közös álláspontot lehet képviselni a szentendrei tehermentesítő út ügyében.

Pomáz ideiglenesen, (amíg az I. ütemet követően nem folytatódik a következő ütem) tudja elfogadni a tehermentesítő út Dobogókői útnál történő befejeződését (a városkapu csomópont átépítése esetén); ez lehet a tárgyalási alap.

A békés egymás mellett élés elvét, célját mindkét fél által szem előtt tartva kell komoly egyeztetéseket folytatnia Budakalásznak Pomázzal az érintett budakalászi lakosok bevonásával (!), figyelembe véve, hogy a fejlesztések érdemben ne csökkentsék a fejlesztések által érintett szomszédos település lakosainak környezetminőségét, megőrizzék a lakófunkció kedvező feltételeit, amit egyébként Pomáz a saját lakói számára célként meg is fogalmaz. Épp ezt várjuk el, hogy eszerint tervezzék a szomszéd településeket érint fejlesztéseiket is.

 Pomáz ezt írja 2016. év végi településfejlesztési koncepciójában:
„A város mindenkori fejlesztése során törekedni kell az adottságok és lehetőségek optimális kihasználására olyan módon, hogy az ne veszélyeztesse a lakó funkció kedvező feltételei megőrzésének, javításának lehetőségét, se a települési környezetminőség és településkép javításának esélyét, se a helyi társadalom integritásának fenntarthatóságát, ugyanakkor gazdaságilag is biztosítsa Pomáz fenntartható fejlesztésének lehetőségét. A településfejlesztésben a társadalmi, a gazdasági és az ökológiai fenntarthatóság egyensúlyát, és megfelelő arányait kell biztosítani.

Forrás: Pomáz településfejlesztési koncepció felülvizsgálata - link

pomaz_telepulesfejl_koncepcio.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://eszaki-elkerulo.blog.hu/api/trackback/id/tr7612668791

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása