Budakalászt északról elkerülő úttal kapcsolatos információk, események

Budakalászt északról elkerülő út

Szentendre Főépítésze számára küldött érveink, kérésünk a Településszerkezeti Tervben szereplő tehermentesítő út kapcsán

2017. március 31. - Szentistvantelep

20170331_sztendre_velemenyezes_blog_kep.jpg

A tervek szerint a szentendrei forgalmat érdemben tehermentesítő ún. tehermentesítő út Budakalászra, valamint közlekedésére, a városból való ÉK-i kijutásra nagyon káros hatást gyakorolna, ezért volt szükséges, hogy - képviselve az aláírásgyűjtőíveket aláírt kb. 1300 felnőtt lakos és kiskorú gyerekeik álláspontját - a partnerségi véleményezés 2017. március 31-ig tartó időszakában elküldjük véleményünket, álláspontunkat, kérésünket a szentendrei Településszerkezeti Terv, Szabályozási Terv kapcsán. 
Csapatunk az alábbi levelet küldte el Szentendre Város Főépítészének (melyhez az aláírásgyűjtő ívek másolatait is elküldtük) a szentendrei tehermentesítőút Budakalász ÉK-i sarkától 150 méterre tervezett körforgalomba való vezetése kapcsán.
A levélről Budakalász városvezetését is tájékoztattuk, de hivatalosan is el fogjuk küldeni a Polgármesteri Hivatalnak.  

Tisztelt Főépítész Úr!

Szentendre város tervezett, a TSZT-ben, HÉSZ-ben is szereplő nyugati tehermentesítő útja ügyében fordulunk Önhöz. A tervezett út nyomvonala jelentősen megközelítené Budakalász északi részét. A távlatban 2x2 sávosra bővíthető nyomvonal egyértelműen komoly forgalmi terhelést jelentene Budakalász északi részén, a térség zaj- és légterhelését jelentősen megnövelné (ld. 1. melléklet).

A lakóingatlanok közelébe (azoktól mindössze 150 méteres távolságba) „érkező”, megvalósítani tervezett tehermentesítő út jelentősen növelné azok levegő-, zaj- és fényszennyezettségét, így használati és forgalmi értékük is csökkenne. A jelenleg nyugodalmas, csendes utcákat számos kisgyermekes család és idős ember választotta éppen a jó levegő és a vidékies körülmények miatt lakhelyéül. A területen fekvő Szentistvántelepi Általános Iskolában több, mint ötszáz kisdiákja tölti hétköznapjait, futja épp a település széli csendes utcában „iskola köreit”. Emellett felhívjuk a figyelmét arra, hogy Budakalász lakossága számára fontos értéket, rekreációs lehetőséget jelent a "mező", sokunk számára ez a terület jelenti a természettel való kapcsolatot, a kikapcsolódás, a testmozgás lehetőségét.

Komoly problémaként merül fel az a tény, hogy a Szentendre településszerkezeti tervében szereplő, távlatilag 2x2 sávosra bővíthető tehermentesítő út, valamint a várakozások szerint szintén komoly forgalmú Budakalászt északról elkerülő út a jelenlegi tervek szerint egyaránt a városunk északkeleti határától mindössze 150 méterre tervezett körforgalmi csomópontba csatlakozna be. Ez a csomópont álláspontunk szerint jelentősen akadályozhatja a településünkről történő torlódásmentes kijutást, miközben Budapest felé már a jelenlegi kijáratok is forgalmi torlódások által terheltek. Megnyugtató megoldást a csomópont Szentendre Városkapu felé történő áthelyezése jelenthetne, a Szentendre határában lévő csomóponti elemek átgondolása mellett. A tervezett tehermentesítő úthálózati és csomóponti kialakítása miatt azonban nem csak Budakalász számára hátrányos. A szentendrei tehermentesítő út középtávú és távlati forgalma meghaladhatja a tervben szereplő csomópontok kapacitásait, így az út nem lesz képes betölteni szerepét, kritikus mértékű torlódás nélkül nem lesz képes elvezetni a jelentkező forgalmat, ami Szentendre városnak sem érdeke.

A közelmúltban egyszerűsített zajmérést végeztünk a térség néhány pontján, ami alapján nagy bizonyossággal kijelenthető, hogy Budakalász északi részén a jelenlegi zajszinthez képest – ha csupán egy „Dobogókői útnyi” forgalommal számolunk, a kettő (pomázi és szentendrei tehermentesítő) helyett – jelentős (mintegy 20 dB mértékű) növekedés várható. Szükség esetén a jelenlegi „zajállapot” hivatalos felmérése, valamint a várható zajszint előrejelzése céljából igazságügyi zajszakértőt is felkérünk.

A térségben az elmúlt 10-15 évben jelentősen megváltoztak a közlekedési viszonyok, a következő évtizedekben pedig – a várható ingatlanfejlesztésekkel és a Nemzeti Közlekedési Infrastruktúra-fejlesztési Stratégiában is előrejelzett motorizáció növekedéssel párhuzamosan – további jelentős forgalomnövekedés várható[1]. Ezek fényében indokoltnak tűnik a régióban tervezett úthálózati elemek és forgalomtechnikai megoldások felülvizsgálata hálózati szinten. Reményeink szerint egy komplex beavatkozás távlatban is biztosíthatja majd az egyenletes forgalomáramlást, ami össztársadalmi szinten egyaránt előnyös az érintett települések és lakói számára.

  / beillesztek négyet az elküldött levél mellékletében szereplő diagramok közül / 
blog_20170331_motorizacio.jpg közlekedésre vonatkozó előrejelzés :

blog_20170331_kozlekedes_fejl.jpg

még egy előrejelzés a mellékletből:
blog_20170331_kozlekedes_fejl2_1.jpg

Tekintettel a fentiekre, az alábbi kéréssekkel fordulunk Önhöz:

  • kérjük, hogy a szabályozási terv és a HÉSZ elfogadási eljárásának jelenleg is tartó véleményezési szakaszába Budakalász egyértelmű érintettsége miatt városunk és a lakosság képviselőit partnerként bevonni szíveskedjenek;
  • mivel a Közép-Duna-Völgyi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség 2010. december 17-i határozatában előírt környezetvédelmi hatástanulmány információnk szerint nem készült el, kérjük, hogy az aktuális forgalom-előrejelzést és az esetleges / tervezett elkerülőutak kölcsönhatását figyelembe vevő hatásvizsgálat, hatástanulmány elkészülte, illetve Pomáz – Szentendre és Budakalász közlekedési helyzetének, lehetőségeinek hálózati szintű vizsgálata előtt ne vezessék fel a tehermentesítőutat a szabályozási tervekbe. Ezen kérésünket erősíti tapasztalatunk, hogy amint a szabályozási tervekben, térképeken megjelenik a még ki nem forrt nyomvonallal rendelkező, tervezett út, azok terveken való módosítása nagyon nehéz.
  • kérjük az Építési Törvény §7(1) fokozott figyelembe vételét, miszerint a településfejlesztés és a településrendezés célja a lakosság életminőségének és a település versenyképességének javítása érdekében a fenntartható fejlődést szolgáló településszerkezet és a jó minőségű környezet kialakítása, a közérdek érvényesítése az országos, a térségi, a települési és a jogos magánérdekek összhangjának biztosításával, a természeti, táji és építészeti értékek gyarapítása és védelme, valamint az erőforrások kíméletes és környezetbarát hasznosításának elősegítése (4. számú melléklet);
  • kérjük a Jövő Nemzedékek Országgyűlési Biztosának 2008-2009. évi jelentésének figyelembe vételét (89. oldal): Az újabb konfliktushelyzetek kialakulásának megelőzésében a településtervezésnek igen fontos szerepe van. Elsődleges cél, hogy a zajos ipari területek és a védendő területek egyre jobban és tartósan elkülönüljenek egymástól, és közöttük átmeneti zónák alakuljanak ki, illetve maradjanak meg. Rendkívül fontos az is, hogy az önkormányzat a környezetterhelő források telepítését lehetővé tevő döntéseinél, az ipari, stb. övezetek kijelölésénél ne pusztán a határértékek majdani teljesülését tartsa szem előtt, hanem legyen figyelemmel arra is, hogy az új funkciók ne eredményezzenek jelentős zajterhelés-növekedést a meglévő állapothoz képest (5. számú melléklet). Ahogy a Jövő Nemzedékek Országgyűlési Biztosának 2010. évi jelentésben írják: „Aligha vitatható, hogy igen jelentős és a lakosság érdekeit súlyosan sértő változást eredményez például egy erdőszéli településrész mellé épített gyorsforgalmi út akkor is, ha a határértékek egyébként teljesülnek.”
  • A nyomvonal meghatározását tekintve szintén kérjük figyelembe venni a JNO 2010. évi jelentéséből az alábbi mondatot: „Szükséges, hogy az egészséges környezethez való jognak az egyének vonatkozásában megjelenő sérelme ne legyen szükségtelen és aránytalan, vagyis a forgalomszervezési intézkedés megfelelően indokolt legyen és az egészséges környezethez való jog magasabb szintű és általános érvényesülését szolgálja.”(6. számú melléklet)

 

Kérésünk alátámasztására jelen levelünkhöz mellékelten küldjük az általunk a témában kezdeményezett lakossági aláírásgyűjtés (NAIH nyilvántartási szám: 112175/2017) íveinek másolatát. A csatolt aláíró íveken mintegy 1300 lakos (kiskorú családtagokkal együtt több, mint 2000 ember) fejezi ki azon kérését, miszerint "a Budakalászt érintő várható forgalomnövekedés, levegő- és zajszennyezés miatt kérik, hogy a szentendrei nyugati tehermentesítő út - észak felől tekintve - a Dobogókői útnál (vagy annak közvetlen környezetében) végződjön és utóbbi a 11-es úthoz kétszintű csomóponttal csatlakozzon[2]".

Tájékoztatjuk, hogy jelen levelünket és az aláírásokat tartalmazó ívek másolatait egyidejűleg megküldjük Budakalász polgármestere és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. illetékes vezetője számára is.

 

A további együttműködés és a térség közlekedési helyzetének minden érintett számára arányos terheléssel járó javítása érdekében kérjük Főépítész Urat, hogy a fent leírtakat érdemben mérlegelni, és az ügyben személyes konzultációs lehetőséget biztosítani szíveskedjen!

 

Kérjük Főépítész Úr szíves közbenjárását, hogy beadványunk elbírálása során – a komplex problémafelvetés miatt – a kért személyes konzultációt követően, beadványunkra részletes tervezői indoklással válaszoljanak!

 

Budakalász, 2017.03.31.

Tisztelettel:

 

 

 

 [1] Az Egységes Közlekedésfejlesztési Stratégia 15-18. oldalán olvasható a motorizáció és forgalomnövekedés előrejelzett mértékéről, melyből két ábra megtalálható a 2. mellékletben ( http://www.pestmegye.hu/images/2014/agazati_strategiak/Egyseges_Kozlekedesfejlesztesi_Strategia_2007_2020__Feher_konyv.pdf  ), illetve a 2014-es Nemzeti Közlekedési Infrastruktúra-fejlesztési Stratégia 34-35. oldalán olvasható a 2040-2050-ig várt forgalom-növekedésről (3. számú melléklet): http://www.kormany.hu/download/b/84/10000/Nemzeti%20K%C3%B6zleked%C3%A9si%20Infrastrukt%C3%BAra-fejleszt%C3%A9si%20Strat%C3%A9gia.pdf

[2] Ez utóbbi megfogalmazást az támasztja alá, hogy a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő ZRt. illetékesével decemberben folytatott egyeztetésünk eredményeként úgy látjuk, hogy a tervben szereplő körforgalom helye és a szentendrei városkapu között nehezen képzelhető el kétszintű csomópont.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://eszaki-elkerulo.blog.hu/api/trackback/id/tr9912392701

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása