Budakalászt északról elkerülő úttal kapcsolatos információk, események

Budakalászt északról elkerülő út

Szentistvántelepet északról elkerülő út: összefoglaló a lényegről, jelen helyzetről, veszélyekről

2017. január 09. - Szentistvantelep


Az alábbiakban összefoglaljuk a jegyzőkönyvekből, engedélyekből, hatóságoktól, civil szervezetektől, közmeghallgatáson, stb. gyűjtött információinkat:

1, Az elkerülő út még Harcsa Lajos polgármestersége idején került képbe, azzal a céllal, hogy az M0-ás elkerülőút Budakalászra "megérkezésekor", a továbbépítés előtt tehermentesítse Budakalászt, mivel Pest felől jelentős forgalom menne tovább a 10-es út felé. Sok tervbe belekerült, úgy mint Agglomerációs terv, Település rendezési terv, HÉSZ, stb.

 

2, Nyomvonalát illetően egészen 2016-ig az volt az elképzelés, arra készült építési terv, az lett engedélyeztetve, hogy a 11-es úttól Szentistvánteleptől északra a Pomázi útig, majd azt és a HÉV-et felüljárón keresztezve halad egészen az Ürömi útig, utóbbi szakaszon a terepen hullámozva.

3, 2016-ban Budakalász lemondott róla, hogy a Pomázi út és az Ürömi út közti szakasz megépüljön, arra természetvédelem szempontjából sem lett volna egyszerűbb, illetve indokoltsága is kérdéses volt, így a 2016. október 10-én a NIF, NFM és Budakalász közt született megállapodásban egyértelműen ez van rögzítve: az elkerülőút csak a 11-es út és a Pomázi út között épül meg. A Pomázi út és Ürömi út között NEM épül meg.
A megállapodás ezen a linken érhető el.  

4, A NIF (Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. ) jogerős építési engedéllyel rendelkezik már az útra, amely Szentistvántelepet északról elkerülve vezetne a Zrínyi utcától kb. 150 méterre. Az ezen a térképen is látni, hogy az út tervétől északra még minimim 250-300 méter lenne az ökológiai övezet határáig (ha az nem váloztatható), így érthetetlennek tűnt, hogy a házakhoz miért ilyen közelre vezetne az út. (nem tudjuk, a piros vonal miért szerepel a térképen) 
Fontos tudni hogy a Zrínyi utcától északra a terület (az egész mező) már Pomázhoz tartozik, így az út Pomáz területen haladna

5,Beszéltünk pomázi önkormányzati képviselővel, budakalászival is, hallottunk olyan információt, hogy azért itt vezet / vagy vezethet (?), mert így legalább Pomáz nagy valószínűséggel nem építene az útól a házak felé (arra a 150 méteres sávra) ipari parkot. Ott azonban gázvezeték vezet, amely mellett húzódó védősáv miatt erre nem is lenne lehetőség.

A december 7-i közmeghallgatáson is, illetve Pomáz honlapján talált 2016. októberi (friss !) településfejlesztési koncepció alapján is az átszik, hogy Pomáz nem is akarna ide ipari parkot (most is van ipari park az ICO-nál).

Emiatt azt az érvet el lehet felejteni, hogy "de jó nekünk, mert így legalább Pomáz nem épít a Zrínyi utca mellé ipari parkot." Pomáz hosszú távon is mezőgazdasági területként képzeli el ezt a részt.

6, Az információk szerint mikorra épülne meg ? 
Hivatalos forrás (Kormany.hu !)
Fónagy János: "Kitért arra is, hogy egy korábbi megállapodás alapján északon, a Budakalászt elkerülő útnál kétszintű kereszteződést alakítanak ki 2020-ig, ami a szentendrei HÉV forgalmát is javítja." 

7,Látni kell, hogy az elkerülő út a pomázi úról felüljárón vezetne át a HÉV fölött, ami szerintünk is segítené, hogy az autók inkább erre jöjjenek ki a 11-es útra. A fentebbi linken mutatott térkép szerint továbbhaladva, a Zrínyi utca keleti végétől kb. 150- 200 méterre lenne egy körforgalom (ahová becsatlakozna majd (mikor ?) a szentendrei nyugati tehermentesítő út, ami valamikor akár az egész Dunakanyar forgalmát ide hozná (a tervek szerint) (erre még visszatérek), majd tovább haladva vezetne a 11-es útig. Korábbi tervek szerint ez az út továbbmenne kis Duna-hídon át a Szentendrei-szigetre, azonban időközben azt az információt kaptuk, hogy környezetvédelmi okokból ez már nem történhet meg.
20170107_102118.jpg

8, Fontos megjegyzeni, hogy míg az eredeti koncepció, a teljes elkerülő által, Budakalászt elkerülve elvitte volna az M0-ról a 10-es útra tartó forgalmat az ürömi útra, a nyugati szektor (Pomázi út és az Ürömi út közti szektor) törlése alapvetően változtatja meg a forgalmi viszonyokat, hiszen, aki eljön az elkerülőre, utána kénytelen a Pomázi úton bejönni Budakalász központjába, így a Damjanich utca (Ürömi út) biztosan nem tehermentesül. Felmerül, hogy ha a lámpákat átállítanák, hogy a József Attila utca felől érkezők érkezzenek nehezen és a Pomázi úton érkezők haladhassanak könnyen az Ürömi út felé, akkor viszont azáltal a Budai út felé is könnyen haladhatna a nagy forgalom. Mintha sehogy sem lenne jó megoldás.... 

9, Természetesen felmerülnek az emberekben lehetőségek, hogy a Zrínyi utcától északra ott az egész mező, máshol kellene haladnia az útnak. Több helyütt elhangzott, hogy Pomáznak egy igénye van az elkerülőúttal kapcsolatban: legyen letérője az ICO féle ipari parkjához. A december 7-i közmeghallgatáson a két alpolgármester is azt mondta, hogy még nem lezárt a nyomvonal kérdése; Pomáz és a NIF is nyitott / nem zárkózik el a nyomvonalváltoztatástól.

10, Az építési terv környezetvédelmi része szerint az északi elkerülőúton a Dobogókői úthoz képest kb. 1/6 forgalom haladna, ám ez teljesen nonszensz, hiszen a HÉV felüljáró miatt az északi elkerülőnek egyértelműen komoly szívóhatása lesz, inkább épp a fordítottja tűnik reálisnak.
(külön bejegyzést írunk a jelenlegi és a tervezéskori forgalmi adatokról és az előrejelzésekről)

Mit tehetünk ?
szórólapon tájékoztatjuk a lakosságot (sokan meglepődnek, nem értik, hogy hogyhogy valósággá válhat ez az út), építjük a közösségi hálót és már folyamatban van az aláírásgyűjtés. Természetesen egyéb, szóba jöhető eszközt is megvizsgál a csapat.

Szentendre nyugati tehermentesítő út és Szentistvántelep: 

Nem elég a Szentistvántelephez épp szélirányba (északra) tervezett elkerülőút jelentette veszély, az is kiderült, hogy a még végleges nyomvonallal sem rendelkező, ám tervezés alatt levő szentendrei tehermentesítőút épp Szentistvántelep ÉK-i végétől 150méterre tervezett körforgalomba futna bele. 
Az egyszerű ember is látja, hogy az arról érkező forgalom, a forgalom iránya miatt felduzzasztaná a NY felől érkező forgalmat, épp a Zrínyi utcával párhuzamosan.
Lássuk az információkat a szentendrei tehermentesítő útról !

A tervezett nyomvonala (le kell görgetni): 

Forrás linkje

Olvasni lehet benne, hogy Szentendrén a Szabályozási Tervet 2016. októberben tervezték a képviselő testület elé vinni.
Szentendre 2014-2016-os környvédelmi programjában ezt írják:
"A 11-es út belterületi szakaszai időszakosan túlterheltek, a zaj, a forgalom az út mentén élők számára is kellemetlen. A káros hatások csökkentésére kerestek megoldást tehermentesítő út létesítésével, de ennek állami támogatottsága, engedélye (terve) sem készült el, továbbá nem jelent valódi megoldást az előbbiekben említett belvárosi problémára. A 11-es út menti forgalom enyhítéséhez hozzájárulhat, de ennek módja lehet a tömegközlekedés fejlesztése, ill. annak igénybevételének tudatos volta, a lámparendszer jobb összehangolása is. Fontos, hogy a tehermentesítő út az iparterületet „hátulról” támogatja, de a jó természetességi állapotú, rekreációs és élőhelyrehabilitációs céllal szelíden fejleszthető Pomázi-síkon további ipari és szolgáltató telephelyek számára a feltárási lehetőségét is biztosíthatja a későbbiekben, túl azon, hogy a nyomvonal ezeken az értékes élőhelyeken haladna át."

 A Környezetvédelmi hatóság erre a linken elérhető határozatot hozta, amit Budakalásznak is megküldött és reagálni kellett.

"A fentiekkel egyidejűleg a Felügyelőség a Ket. 29. § (3) bekezdésének b) pontja alapján az
eljárás megindításáról az ismert ügyfeleket értesítette. :
...
Budakalász Város Önkormányzat Jegyzője 2810/3/2010. számú végzésében tárgyi
eljárásban a szakhatósági állásfoglalására meghatározott ügyintézési határidőt 10 munkanappal meghosszabbította, majd 2810/7/2010. számú szakhatósági állásfoglalásában megállapította, hogy a tervezett elkerülő út nyomvonalai által érintett terület hatáskörébe tartozó helyi környezet- és természetvédelmi rendelet hatálya alá nem tartozik.
Állásfoglalásában kitért arra, hogy a tervezett nyomvonal kezdőpontja a jelenleg még szintén tervezés alatt álló Budakalász elkerülő út körforgalmi csomópontja, ezért a Szentendre nyugati elkerülő út csak akkor képes betölteni funkcióját és akkor nem okoz forgalomnövekedést Budakalász útjain, ha a tehermentesítő út megvalósítása előtt, vagy azzal egyidejűleg megvalósul a 11. számú főút és a Budakalász elkerülő út kezdőpontjaként működő körforgalmi csomópont közötti közvetlen kapcsolat, illetve a Szentendre tehermentesítő út kezdőpontja egy csomóponti fejlesztéssel közvetlenül a 11. számú főúthoz kapcsolódik."

Tehát azt olvashatjuk, hogy amennyiben megépül a Budakalász északi elkeürlő út, akkor Budakalász döntése szerint elfogadja, hogy a Zrínyi utcától 200 méterre levő körforgalomhoz odavezessék a szentendrei elkerülő utat.
Ezért gondoljuk azt, hogy elfogadhatatlan, hogy a szentendrei elkerülő út (bármikor épüljön is meg (laikusként ugyan, de el tudom képzelni, hogy az Izbégtől dél felé vezető szakasz pár éven belül elkészüljön) a SPAR előtt haladó Dobogókői úttól tovább délre jöjjön tovább. Szentendre és Dunakanyar forgalma a városkapu csomópontnál kell, hogy kimenjen a 11-es útra !

Mit tehetünk ?

Alább kiderül ! 

A szentendrei nyugati tehermentesítő úttról történt 2016 novemberi lakossági fórumon az alábbiak hangzottak el: 
"Aba Lehel (főépítész) elmondta, hogy 2014-ben elfogadott szabályozásmódosításban korlátozták a fejlesztési lehetőségeket a természeti értékek megóvása érdekében. Szerinte is jobb lenne nem megépíteni a tehermentesítő utat, de a 11-es út forgalmának csökkentése egyelőre más módon nem megoldható."
"A téma lezárásaként a lakosok megkérdezték, hogy a városvezetésnek van-e szándéka a tervezés visszavonására. A polgármester kijelentette, hogy van erre szándék, a lakók kérésére az egyik út nyomvonalának a tervét már el is vettek. A tervezés még nem jutott a hivatalos véleményezési szakaszba, ez év végére várható, és minimum 30 napos időszak lesz, amit meghirdetnek a honlapon és az újságban, de a lakosok már most elküldhetik írásban a véleményüket."

Ha van rá mód, akkor mint több száz lakos együttesen fejezzük ki tiltakozásunkat az ellen, hogy a Dobogókői úttól tovább, délre jöjjön a tehermentesítő út, ha így nem megy, akkor is megtaláljuk a módját, hogy eljuttassuk a Szentendrei Önkormányzatnak az úttal kapcsolatos szentistvántelepi véleményt, tiltakozást!

A bejegyzés trackback címe:

https://eszaki-elkerulo.blog.hu/api/trackback/id/tr4812110633

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása