Budakalászt északról elkerülő úttal kapcsolatos információk, események

Budakalászt északról elkerülő út

Elkerülő út ügyében tett kéréseinket, javaslatainkat tartalmazó levelünk Budakalász polgármesterének (2017. január)

2017. január 26. - Szentistvantelep

2017 január elején a szentistvántelepi közösség nevében, sok aláírással megerősítve az alábbi levélben foglaltuk össze a város polgármesterének a Szentistvántelepet északról elkerülő út nyomvonal-változtatása ügyét érintő meglátásainkat, javaslatainkat, kéréseinket. A levél mellett - január 9-én - egy személyes egyeztetés keretében is kifejtettük elképzeléseinket, majd napokon belül megkezdtük az aláírásgyűjtést, amely várhatóan kb. február 10-12- ig tart.


Rogán László
polgármester
Budakalász

 

Tárgy: támogatás kérése a budakalászi "északi elkerülő út" jelenlegi kijelölt nyomvonalának módosításához

 

Tisztelt Polgármester Úr!

Nagy örömünkre városunk az elmúlt években jelentős fejlődésen ment keresztül, számos olyan beruházás, fejlesztés valósult meg, amely Budakalász teljes lakosságának épülésére szolgál.

Az is köztudomású, hogy a város főváros-közeli fekvése számos előny mellett hátrányokkal is jár, így az utóbbi években - nem utolsó sorban a megépült M0-s híd és csomópontjának megépülése miatt - a Budakalászon átmenő forgalom jelentősen megnőtt, különösen kedvezőtlen helyzetet teremtve a város belső területein lakó polgárok számára.

A város lakossága számára azonban csak 2016-ban vált világossá az országos sajtón keresztül az a tény, hogy az M0 körgyűrű folytatására belátható időn belül, az elkövetkező évtizedben nem fog sor kerülni.

Szentistvántelep lakóit ezért meglepte az a hír, hogy a 2000-es évtized közepén, tehát több mint tíz éve készült hatástanulmányok és rendezési tervek alapján, az azóta eltelt időszakban lezajlott térségi infrastrukturális változásokat, a Budakalászon (és a szomszédos településeken) áthaladó gépjárművek számának kétségtelenül drasztikus növekedését – szerintünk - figyelembe nem vevő nyomvonalterv alapján kerülne sor a közeljövőben Szentistvántelep északi határától mindössze 150 méterre az elkerülő út megépítésére.

Elismerve, hogy Budakalász belső részei átmenő forgalmának enyhítésére továbbra is szükség van, célunk nem az elkerülő út megépítésének megakadályozása, hanem a  nyomvonal északabbra haladó, valamely más verziójának megvalósítása révén Szentistvántelep nyugalmának lehetőség szerinti megőrzése. Ennek érdekében javasoljuk, hogy a Szentendrét Pomázzal jelenleg is összekötő Dobogókői út kiszélesítésével, pomázi szakaszán új, különszintű HÉV átkelő létesítésével, Szentendrén pedig a jelenlegi kereszteződés forgalom-gyorsítást célzó átalakításával kerüljön megoldásra a helyzet.

Az általunk javasolt megoldást alátámasztó indokok:

  • A jelenlegi tervezetben szereplő nyomvonal kialakítására (kikért dokumentumok alapján) egy évtizeddel ezelőtt került sor, az akkori forgalomszámlálási eredmények és települési adottságok, rendezési tervek ismeretében. Álláspontunk szerint a környéken azóta lezajlott infrastrukturális változásokból, regionális fejlődésből és a Nemzeti Közlekedési Stratégia szerint a régióra 2030-ig várt 40%-os forgalom-növekedésből eredően az új forgalmi előrejelzések alapján van szükség az optimális nyomvonal meghatározására.
  •  Az elkerülő út nyomvonalát eredetileg úgy tervezeték, hogy annak nyugati szakasza Pomázon tovább haladjon. Ennek az útszakasznak a megépítése azonban a 2016. októberben a NIF-fel és NFM-mel kötött megállapodás alapján elvetésre került. Ezért álláspontunk szerint ez nem lehet akadálya a nyomvonal északabbra helyezésének.
  • A jelenleg is létező Dobogókői út és kereszteződéseinek kialakítása vélhetően alacsonyabb összegű beruházással járna.
  • A forgalmi változások mellett Szentistvántelep északi határától 150 méterre kijelölt nyomvonal jelentősen rontaná az ide a béke, nyugalom, tücsökciripelés, stb. miatt költöző és ingatlant vásárlók, vagy évtizedek óta itt élők életkörülményeit, ugyanakkor nem javítaná jelentősen sem a város belső részeinek, sem Pomáz áthaladó forgalmát. A létrejövő felüljáró jelentette szívóhatás miatt az eddiginél várhatóan sokkal több gépjárművezető választaná az elkerülő utat mindkét irányban. Megjegyezzük, hogy a 2007. évben készült stratégiai zajtérkép a Budai útra évi min. 6 millió járműves forgalmat (több mint 16000 gk / nap) ír és zajterhelés szempontjából (max. 50 km/ó-s sebesség!) házak mentén, 300 méteres távolságon kívül írják kedvező adottságú területet, ezen belül közepes, vagy erős a zajterhelés. Ehhez viszonyítva az északi elkerülőn 70-80 km/ó-s sebességgel számolnak, zajvédelem és közbenső házak nélkül.
  • Ismereteink szerint a nyomvonal meghatározását, a Zrínyi utcához való rendkívüli közelségét az a félelem táplálta, hogy Pomáz korábban ipari parkot kívánt létesíteni a Zrínyi utcát közvetlenül határoló területen. Pomáz jelenleg hatályos rendezési tervében ugyanakkor már nem szerepel ez a szándék és a közmeghallgatáson is erről kaptunk tájékoztatást. Meggyőződésünk szerint ez azt jelenti, hogy már nem szükséges "önvédelmi célból" ide vezetni egy nagy forgalmú utat. Épp ellenkezőleg! A Szentistvántelepen élő több ezer lakos nyugalma felesleges megzavarása, az ingatlanok értékcsökkenésének megakadályozása érdekében a nyomvonal módosítására feltétlenül szükség lenne.
  • A Pomázon megépítendő HÉV-felüljáró pozícionálása mindkét város forgalmának jövőbeli alakulásában kulcs-szerepet játszik, ezért álláspontunk szerint ez a kérdés nagyon gondosan, közösen mérlegelendő. Ennek függvényében válna lehetségessé további alternatív nyomvonalak kialakítása a végső döntés meghozatala előtt. Szakembereinkkel jelenleg dolgozunk ezen megoldások vizsgálatán is.
  • Az új nyomvonal megépítésével a Pomáz és Szentendre felől a főváros irányába igyekvők számára gyorsabb haladást tesz majd lehetővé a különszintű HÉV átjáró és az átszervezett szentendrei déli csomópont. A szentendrei városkapunál levő kereszteződés átszervezése gyorsabb áthaladást tenne lehetővé mind a Pomáz felé, mind onnan a főváros irányába haladó gépjárművek számára. A Szentendre felől a főváros irányába haladó forgalom üteme a Városkapunál található kereszteződés átépítésének következtében gyorsulna.
  • Korántsem utolsó sorban szeretnénk felhívni a figyelmet arra, hogy a Szentendre által távlatban tervezett és a TrT-ben, HÉSZ-ben is szereplő (és a helyi lakosság által vitatott), Izbéget elkerülő út bevezetése a Zrínyi utca végénél kialakítandó csomópontban komoly torlódásokat okozna az elkerülő úton, ami tovább növelné nem csak a Szentistvántelep, hanem egész Budakalász zaj- és légterhelését. (a tervben szereplő 2020-as forgalom-előrejelzés még nem tartalmazhatta ennek hatását)

Tisztelt Polgármester Úr!

Jelenlegi ismereteink szerint és a fentiek alapján, a környék infrastrukturális és földrajzi adottságai nem akadályozzák meg, hogy a nyomvonal északi irányban eltolásra kerüljön. A lehetséges alternatívák közül, aktualizált forgalmi adatokkal alátámasztott új nyomvonal nem csak Budakalász, hanem a teljes térség lakosságának forgalmi lehetőségeire pozitív hatást gyakorolna és hosszú távon is biztosítaná városunk minden lakosa számára, hogy ne kelljen a jelenleginél is nagyobb átmenő forgalmi terhelést elszenvedniük.

Kérjük, hogy szeretett városrészünk nyugalmának és ingatlanjaink értékének megőrzése érdekében nyújtson számunkra támogatást abban, hogy az elkerülő út északabbra tolásával Budakalász teljes lakossága számára optimális megoldás születhessék. Ezért kérjük szíveskedjék lehetővé tenni, hogy az ügy sürgősségére tekintettel 2017. év legelején személyes megbeszélés keretében ismertethessük az Önkormányzat képviselői számára megoldási javaslatainkat, támogatva a budakalászi és pomázi önkormányzatok közti – nyomvonalváltoztatásra vonatkozó - megállapodást ( közös álláspont kialakítását). A közmeghallgatáson is elhangzott, hogy a NIF nyitott a nyomvonalváltoztatásra, ezért (is) kérjük - a két település közti közös álláspont kialakítását követően - a NIF-fel folytatandó egyeztetések mielőbbi kezdeményezését !

Jelenleg megalapítás alatt álló civil egyesületünk készséggel adja Polgármester Úr számára támogatását a későbbiekben is Budakalász értékei megőrzésének, további fejlődésének érdekében.

Budakalász, Szentistvántelep, 2017. január 6.

 ( a térképrészletet csak itt a blogban teszem hozzá, a helyzet áttekinthetősége miatt )terkep_reszlet.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://eszaki-elkerulo.blog.hu/api/trackback/id/tr5812156411

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása