Budakalászt északról elkerülő úttal kapcsolatos információk, események

Budakalászt északról elkerülő út

Polgármesterek - elkerülő utakkal kapcsolatos - találkozójának értékelése (2017. jan.)

2017. január 31. - Szentistvantelep

 

 

ep_engedely_2old.jpg

 

Miközben gyűlnek az aláírások, beszélgetünk a lakosokkal, meghallgatjuk véleményüket, a napokban az elkerülő út alaposan bekerült a helyi hírekbe: VKC helyi híradójában is volt egy kb. percnyi hosszúságú hír róla, majd a budakalasz.hu – n olvashattunk Budakalász, Pomáz és Szentendre polgármestereinek az egyeztetéséről. Ezt követően január 28-án, szombaton pedig Budakalász polgármesterének facebook oldalán láthattuk a videót, ami szintén az elkerülőútról tett egyeztetésről szólt, azt értékelte, értelmezte.


Hogy értékeli csapatunk a híreket?

  • Elsőként fontos kiemelni, hogy határozottan üdvözöljük, hogy  a lakossági kezdeményezésünket követően viszonylag gyorsan megindult a tárgyalás a környező településekkel a nyomvonal módosításáról.

 

A január 26-i találkozóról ezt írták:

„A találkozón a polgármesterek a jelenlegi nyomvonal korrekciójától nem zárkóztak el.

A megbeszélésen a Pomáz és Szentendre városvezetői a szentistvántelepi lakók által elsődlegesen képviselt alternatívát –  az elkerülőút Pomázi úti indítását, Pomáz ipartelep mellett haladó nyomvonalát és a Dobogókői útba kötését – nem tartották elfogadhatónak. A korrekciós lehetőségek vizsgálata során a nyomvonal északabbra helyezését viszont midhárom polgármester támogatta. Ennek mértékét és lehetőségét Pomáz főépítésze vizsgálja meg. A három érintett város számára elfogadható emellett a Szentendrét elkerülő út északabbra eső bekötése a 1181-es (pontosan: 11081 vagy 1108-as) jelű Ország útba. Az így kialakuló közös  álláspontot Budakalász lakosainak tájékoztatását követően a városvezetők továbbítják az illetékes hatóságoknak.”

Két fontos megjegyzésünk:

  • A Szentendre nyugati tehermentesítő út a tervek szerint kb. a Dobogókői út forgalmának nagyságának megfelelő forgalmat hoz majd le Budakalász irányába és fut össze egy körforgalomban a Pilis, majd Pomáz felől érkező kb. Dobogókői út jelen forgalmának megfelelő gépjárműforgalommal. A közelben különböző okok miatt, de több helyen is tapasztalható körforgalom előtt torlódás (M0, Lenfonó). A városlakók közül a lenfonói dugó miatt sokan Budapest irányába is a szentendrei ÖMV kút / ALDI felé hagyják el Budakalászt, mert az torlódásmentes, kiszámítható eljutást biztosít. Okkal látjuk úgy, hogy nem lenne szerencsés a Budakalászról északra kivezető utat belevezetni egy problémás körforgalomba. Fennáll a veszélye, hogy erre sem lehetne könnyen kijutni Budakalászról, így ez Budakalász teljes lakossága számára káros lenne. Aggodalmunkat tovább növeli a Nemzeti Közlekedési Stratégiában 2030-ig előrejelzett 40%-os forgalomnövekedés hatása.
  • Olvashajuk, hogy Budakalász lakosainak tájékoztatását követően a városvezetők továbbítják a város álláspontját a hatóságok (és gondoljuk a NIF) felé. Vajon a lakossági tájékoztatás alatt a hírmondóban megjelenő cikket / helyi híradóban leadásra kerülő videót kell érteni, vagy egy lakossági fórumot, amire a lakosságnak igénye van? A lakosságnak - tapasztalatunk szerint - igénye van lakossági fórumra a témában.

 terkep_reszlet.jpg

A január 28-i polgármesteri videóból három dolgot emelnénk ki:

https://www.facebook.com/roganlaszlo/?fref=ts

  • Elhangzott, hogy ez az elkerülő út pomázi elkerülő út is, valamint az, hogy Pomáznak létszükséglet a Dobogókői út tehermentesítése.
  • Elhangzott, hogy Budakalásznak is érdeke az út.
  • Hallhattuk, hogy Budakalász kérhet, megfogalmazhat igényt (lakossági nyomással), de követelni nem követelhet, mert jogalapja nincs.

Véleményünk, értékelésünk:

  • Mi is így látjuk, korábban írtuk is, hogy bizony a felüljárók miatt a Dobogókői út forgalmának nagy része áttevődne erre az útra. Az interjúból kiderült, hogy Pomáz is így látja és mivel nem épül meg az elkerülő nyugati szektora (Üröm felé), így ez az út szerintünk már nagyobbrészt szolgálja Pomáz érdekét, mint Budakalászét (hogy mennyi tehermentesítést jelenthet ez az út Budakalásznak, arról lentebb írunk pár sort).

 

  • Ne lenne jogalapunk az utat illetően? Ezzel nagyon nem értünk egyet, hiszen
    • az építési tervben ez szerepel: ...”a Környezet- és Természetvédelmi Főfelügyelőség, mint másodfokú környezetvédelmi hatóság – feltételekkel -megadta a környezetvédelmi engedélyt.” (az M0 Duna hídhoz). „Határozatában – építési hatósági kikötésként – többek között az szerepel, hogy az M0 autópálya megépítésével egyidejűleg szükséges az 1108 j. út és a 11 sz. főút közötti új összekötőút elkészítése, Üröm és Budakalász Nagyközség (akkor az volt) között, Budakalász forgalmi tehermentesítése érdekében
    • A 2016. októbr 10-én a NIF, NFM és Budakalász által kötött megállapodásban is, a tervrajzokon, a helyi és az országos kommunikációban eddig mindig Budakalászt elkerülő útról volt szó (még ha pomázi területen is halad), nem értjük, mi változott hirtelen?
    • a budakalászi elkerülő út megépítése egy Budakakásszal kötött szerződésben szerepelt, az elkerülőút északi szektorának megvalósítását a Budakalásszal kötött peren kívüli egyezség tenné lehetővé, ezért városunk vezetésének nagyon is van jogalapja beleszólni a nyomvonal ügyébe, ami – jól látják – most már jóval nagyobb arányban szolgálná Pomáz érdekét, mint Budakalászét (erről a cikk végén írunk)!

 

megallapodas_1old.jpg

Másfelől az északi széljárás miatt ez az út csak Budakalászt terhelné (lég- és zajszennyezéssel), ám az út Pomáznak lenne igazán javára!

 

Zárásul: (mint fentebb ígértük): Megoldja-e / megoldhatja-e Budakalász közlekedési problémáját az elkerülő út?

Az M0 autóút 11-es főútig tartó szakaszának átadása, illetve az agglomeráció lakosságszámának drasztikus növekedése következtében az utóbbi években jelentősen emelkedett Budakalásznak és környékének forgalma. Az átmenő forgalom a városban jelentősen nőtt, ugyanakkor a városban állandósuló dugók elsődleges okai azon közlekedési helyszínek, melyek a közlekedés folytonosságát megszakítják.

Két jelentős ilyen pont van, egyfelől Budakalász Lenfonónál, a HÉV átjárónál kiépített lámpás rendszer, másfelől a túlterhelt, dugóban álló 11-es út, mely a Budakalászról való kihajtást akadályozza.

Fentiek alapján a jellemző torlódási helyek, irányok: 

  • József Attila utca kivezető (ok: 11-es út-M0 csomópont)
  • József Attila bevezető (ok: lámpás kereszteződés, illetve HÉV átjáró)
  • Budai út Budapest irányából (ok: HÉV átjáró)

Ezeket a tervezett beruházás érdemben nem befolyásolja.

A beruházás eredményeképpen a Pomázi út Pomáz felőli forgalmának részleges átterelődésére lehet számítani abban az esetben, ha a 11-es út torlódásmentes Budapest irányába. Tudomásunk szerint Budakalász közlekedési problémáját jellemzően nem az ezen irányból érkező forgalom okozza. 

Fentiekből következően, meglátásunk szerint, a Szentistvántelep mellett tervezett elkerülő úttal Budakalász belső forgalmának problémája csekély mértékben orvosolható, így e beruházás jelentős költsége nem hozza meg a város közlekedésének könnyítésére vélelmezett hasznot.

Budakalász közlekedésének érezhető javulása elsődlegesen az M0 körgyűrű mielőbbi folytatásával lenne megoldható. Addig is az hozhatna enyhülést, ha a fent említett "forró pontok" esetében sikerülne növelni az áteresztőképességet.

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://eszaki-elkerulo.blog.hu/api/trackback/id/tr1012170366

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása