Budakalászt északról elkerülő úttal kapcsolatos információk, események

Budakalászt északról elkerülő út

M0 körgyűrű, északi szektor: látványterv Budakalásznál: a völgyhíd és az alagút bejárata

2017. október 28. - Szentistvantelep

latvany.png
Egy szakmai fórumban, majd onnan tovább kattintva, egy közlekedési magazin oldalán hasznos információkat és képeket találtunk az M0-s körgyűrű északi szektora - Budakalász és a 10-es út között vezető szakasza - kapcsán. 
(a fenti kép azt mutatja, ahol az M0-ás körgyűrű útvonala, Budakalász mellett a völgyhídról alagútba hajt)

"A főváros körüli autóút gondolatát először 1942-ben dr. Vásárhelyi Boldizsár, a budapesti Műegyetem professzora vázolta fel a „magyar automobil utak hálózatáról” szóló munkájában. Több évtizedet kellett várni az M0 megvalósulására, de a déli és keleti szektorok, valamint az északi szektor első fele terveink alapján (az M3 és a 11. sz. főút között) napjainkra már megépült, a Dunán már átkeltünk.
Tervezési szempontból igazi mérnöki kihívást jelentő szakasz az M0 északi szektor 11. és 10. sz. főutak közötti, lényegében hegyvidéki környezetben haladó 7,6 km hosszú szakasza, melynek engedélyezési tervei most készülnek.
Az építtető NIF Zrt. megbízásából a terveket az Unitef–Uvaterv–Főmterv Konzorcium készíti. Főtervezője Kőrösi Gábor Széchenyi-díjas okl. építőmérnök.

Az autóút tervezési sebessége – tekintettel a domborzati adottságokra – 90 km/h. A pálya 2 × 2 forgalmi sávval épül, a forgalmi sávok szélessége 3,50 m, az üzemi sáv szélessége 2,50 m.
A szakasz sajátossága, hogy több mint kétharmada alagútban vezet (1. ábra).Lényegében csak a három csomópont területe van a felszínen: a budakalászi, az ürömi és a solymári. Az alagutak miatt az útpálya alapvetően betonburkolattal épül, csak a Megyeri híd és az első alagút közötti, nagyrészt völgyhídon vezető pályaszakasz épül majd aszfalt pályaszerkezettel.

bk_terkep.png

A Kő-hegy, a Pilisborosjenői-árok és a Köves-bérc alatt vezető nyomvonalon két alagútpár létesül, járatonként két-két forgalmi sávval. Felelős tervezője Grabarits József okl. építőmérnök, Unitef.
Az alagutak tervezett hossza 2030 m („A” jelű) és 3345 m („B” je­lű). A járatok közötti tengelytávolság 24–30 m. Az alagutak tervezése részletes geológiai és geotechnikai feltárással indult. Az alagutakat magába foglaló földtani közeg felderítése pontszerűen végrehajtott hagyományos fúrásos eljárással, illetve az azt kiegészítő szerteágazó, az alagutak nyomvonalával érintett területet lefedő geofizikai vizsgálati módszerekkel történt. A két alagút környezetében összesen 27 db folyamatos mintavételű, 35–90 m mélységű feltáró furat, valamint 24 db furatban mélyfúrásos geofizikai vizsgálat készült. Ezenfelül a részletes geofizikai vizsgálati program keretében geoelektromos, elektromágneses és geoszeizmikus méréseket végeztek.

melyfuras.png
A teljes tervezési projektben összesen 16 új híd tervét készítette el a konzorcium. A tervezett alagutak előtt és után egyaránt nagy magasságot áthidaló és/vagy hosszú völgyhidak tervezése volt szükséges. A szakasz kezdeténél épülő völgyhidat az Unitef ’83 Zrt. tervezte, felelős tervezője Baranovszky Ádám okl. építőmérnök. A műtárgy a Megyeri hídról – átívelve a Barát-patak, a 11. sz. főút és a HÉV felett – az „A” jelű alagútba vezeti az útgyűrű forgalmát Budakalász térségében.
A hídon döntött síkú zajárnyékoló falak, közvilágítás, portáltáblák, továbbá az alagút biztonságos üzemeltetéséhez szükséges optikai magassági kapu, valamint változtatható jelzésképű táblák is lesznek. Az alagút tájolása miatt a bal pályán a napfény elvakító hatása elleni árnyékolószerkezetek is épülnek (3. ábra). A szerkezet pályaszintje a legmagasabb pillérnél 30 m-rel a rendezett terepszint felett halad.

A folytatás

Nemcsak a konkrét útszakasz műszaki kialakításának a megtervezése jelentős kihívás, hanem az M0 útgyűrű ütemezett meg­valósításának az érintett önkormányzatokkal történő elfogadta­tása is. Ez felelősségteljes hozzáértést kíván a beruházási folyamat minden szereplőjétől annak érdekében, hogy a Budapest körüli gyűrű betölthesse összetett feladatát: egyidejűleg a tranzitforgalom lebonyolítását, továbbá az érintett agglomeráció és a főváros kapcsolatának biztosítását.
A tervezés és előkészítés nem áll meg a 10. sz. főútnál. Folyik a Budapest körüli útgyűrűt bezáró, azt teljessé tevő nyugati szektor tanulmánytervi nyomvonalainak vizsgálata. A dombor­zati, táj­védelmi és beépítési adottságok miatt a pálya itt is leginkább alagutakban képzelhető el."

Forrás:
http://www.innoteka.hu/cikk/m0_hegyben_volgyon_at.1580.html


A bejegyzés trackback címe:

https://eszaki-elkerulo.blog.hu/api/trackback/id/tr10013113018

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása